"مصرفزدگي" مفهومي است که در کشورهايي که شرايط رشد سرمايهداري در آنها فراهم باشد معنا پيدا ميکند و لزوما به معني مصرف بيشتر يا با کيفيتتر برخي اقلام مصرفي نيست، بلکه اغلب اوقات مصرف به خودي خود راهي تنها براي بيشتر ديده شدن است.
وايمکس نيوز- از مفاهيمي که در راستاي مفهوم "مصرف زدگي" در کشور ما جاي خود را باز کرده و حتي به يک سبک زندگي هم تبديل شده مفهوم "لاکچري" است. سبک زندگي لاکچري تمايل به حداکثر لوکس شدگي در مصرف انواع اقلام مصرفي از جمله مسکن، خودرو، پوشاک، خورد و خوراک و غيره را دارد.
تمايل به ديده شدن در ميان "لاکچريزيان" به اندازهاي است که حتي در ديگر حوزههايي که کاملا کابردي شناخته ميشوند هم بروز يافته است. براي نمونه شماره پلاک ماشين يا شماره تلفن از آن مقوله هايي از زندگي است که ارقام متفاوتش هيچ مزيت کاربردي نسبت به هم ندارند و صرفا يکسري کدهايي متفاوت و منحصر به فرد به منظور کدگذاريهاي مشخص است.
برخي از افراد اما از اين فضاي عاري از لوکس بودگي استفاده لاکچري مي کنند؛ وجه استفاده آنها هم تلاش براي در اختيار گرفتن شمارههاي اصطلاحا "رند" است؛ همين ترتيب قرار گرفتن شماره هاي تلفن باعث شده است تا برخيها براي در اختيار داشتن شمارههاي رندتر مبالغي کلان حتي تا يک ميليارد تومان هم هزينه کنند!
سيم کارتهاي يک ميلياردي!
غلامحسين اظهري - فعال صنفي بازار سيمکارتهاي تلفن همراه از آخرين وضعيت قيمتي سيمکارتها در بازار خريد و فروش خبر داد و گفت: حوزه سيمکارتهاي دائمي و معمولي با پيش شماره 0912 با کد يک از سه ميليون و 600 هزار تومان شروع و تا پنج ميليون و 200 هزار تومان نيز قيمت دارند. در همين رده شمارهاي کدهاي 177 با سه ميليون و 800 هزار تومان، 130 با چهار ميليون و 300 هزار تومان، 114 با پنج ميليون و 600 هزار تومان و 115، پنج ميليون و 400 هزار تومان است. البته اينها مربوط به شمارههاي عادي و معمولي است، اما براي شمارههاي استثنايي و اصطلاحا رند بعضي خطوط حتي با قيمتهاي 500 ميليون و يک ميليارد تومان هم به فروش رفته است!
به نظر ميرسد برخي اوقات خود شرکتهاي مرجع ارائه سيمکارتها هم به اين مساله دامن مي زنند. اينکه براي ارائه برخي شمارههاي رند به مشتريان مزايده برگزار شود خود به تنهايي مي تواند عاملي براي مشروعيت بخشيدن به انگيزه برخي ها براي خريد گرانتر سيم کارتهاي رند باشد.
افشار فروتن - فعال صنفي حوزه بازارهاي سيم کارت موبايل - هم با بيان اين که قيمت گران يک سيمکارت هيچ مزيت کارکردي بيشتري ندارد، گفت: قطع ارائه سيمکارتهاي با کدهاي قديميتر باعث شد تا تقاضا براي استفاده از اين سيمکارتها بيشتر و قيمت آنها گرانتر شود. تقاضا نيز متاثر از مباحث تجملاتي و حتي بورسي سيمکارتهاي تلفن همراه است.
اين فعال صنفي بازار سيمکارت با بيان اينکه بعد از دورهاي، اپراتورهاي تلفن همراه نيز به اين تب بازار دامن زدند، گفت: زماني که براي اولينبار يکي از اپراتورهاي اصلي ارائه دهنده سيمکارت به برگزاري مزايده براي فروش سيمکارتهاي اصطلاحا "رند" خود اقدام کرد، افزايش قيمت سيمکارتهاي رند شکلي رسمي به خود گرفت و تثبيت شد.
لوکس شدگي يک کالاي کاملا کاربردي
فروتن با توضيح شيوههاي مختلف متقاضيان براي پيدا کردن شمارههاي مدنظر خود، اظهار کرد: در برخي از موارد متقاضيان براي تهيه شماره مورد نظر خود به بازار مراجعه ميکنند اما در برخي از موارد مشتريان حتي قبل از مراجعه به بازار با شمارهاي که مدنظر دارند، تماس ميگيرند و نسبت به خريد آن شماره اظهار تمايل ميکنند.
وي در نهايت با مقايسه بازار سيمکارت در ايران و ديگر کشورها، اظهار کرد: سيمکارت در کشورهاي ديگر صرفا يک جنبه کارکردي دارد در حالي که در کشور ما حالا تبديل به يک بازار شده است که محصولات لوکس جداي از جنبه کارکردي آنها مدنظر است.
شدت و حدت توجه برخي از مشتريان به مساله "رند" بودگي شماره سيم کارت ها به اندازه اي است که برخي از اين سيمکارتهاي رند ديگر تنها يک سيم کارت نيستند بلکه تبديل به يک کالاي سرمايه اي و حتي بورسي هم شدهاند؛ برخي از بازاريان اين حوزه از سعي در تهيه اين سيم کارتها و فروختن آنها به حداکثر ممکن دارند؛ سيمکارتهايي که گاهي قيمت آنها معادل چند واحد آپارتمان و يا ماشين لوکس است!
گفتني است منظور از سيم کارت رند، تنها برخي اوقات پشت سر هم قرار گرفتن يک عدد واحد است که با توجه به اينکه گوشي هاي تلفن همراه شماره ها را به صورت اسمي ذخيره مي کنند، ديگر حتي کمترين توجيه کارکردي را هم براي شماره هاي رند بي معني مي کند. علاوه بر اين و سواي از بحث رند بودن يا نبودن يک شماره مساله نرخ ساز ديگر قديمي بودن يا نبودن کد يک شماره است که آن هم در جاي خود مساله بي اهميتي است.
سيمکارت حالتي سرمايهاي به خود گرفته است
محمد پناهي – فعال صنفي بازار سيم کارت هاي تلفن همراه - در گفتوگو با ايسنا به الگويابي علل افزايش قيمت برخي از اين شمارهها پرداخت و گفت: در نگاه کلي اين سليقه مخاطب است که تعيين کننده خواهد بود اما اگر براي مثال در شماره سيمکارتي يک عدد 4 يا 5 بار تکرار شده باشد يا عدد 0 يا 1 در آن پرتکرارتر باشد، آن سيمکارت براي مشتريان جذابتر و قيمتش هم بيشتر است. همچنين اگر اعداد رندي مانند 1000 يا 2000 در آن وجود داشته باشد قيمت سيم کارت گران تر هم مي شود.
اين فعال صنفي حوزه بازار سيمکارت با بيان اين که حتي خود مخابرات هم خطهاي رند خود را به مزايده ميگذارد، ادامه داد: خطوط با کد 170 که اخيرا ارائه ميشوند به مزايده گذشته ميشوند که قيمتي از چهار ميليون تومان به بالا دارند.
او اضافه کرد: همين که خود مخابرات اقدام به برگزاري مزايده ميکند، خود مي تواند علتي براي افزايش تب گرانتر شدن برخي سيم کارتها باشد چرا که مشتريان تصور مي کنند واقعا کالاي با ارزشي را از دست دادهاند در حالي که واقعا اينگونه نيست و رند بودن يا نبودن يک سيم کارت نمي تواند بر روي کارايي آن تاثير داشته باشد. واقعيت اين است که سيم کارت در کشور ما حالتي لوکس و حتي سرمايه اي به خود گرفته است که بازار بزرگي هم در کنار آن به وجود آمده است.
منبع: ايسنا